خبر را در صفحه اصلی ببینید
خبر را چاپ کنید
۹۴/۰۴/۲۰ ۰۱:۳۰
شناسه خبر : 162

مصاحبه اختصاصی با پایگاه خبری – تحلیلی خزرآنلاین با حاج شاپور مرحبا : چرا نباید از سرمایه دکتر نوبخت برای گیلان استفاده کنیم؟

مصاحبه اختصاصی با پایگاه خبری – تحلیلی خزرآنلاین چرا نباید از سرمایه دکتر نوبخت برای گیلان استفاده کنیم؟ اختصاصی/خزرآنلاین : شاپور مرحبا، سال ۱۳۳۶ در خانواده ای مذهبی در شهرستان آستارا متولد شد. وی نماینده این شهرستان در ادوار چهارم، پنجم و هفتم در مجلس شورای اسلامی بوده است. شهردار شهرهای لشت نشاء و رضوانشهر، […] ...

مصاحبه اختصاصی با پایگاه خبری – تحلیلی خزرآنلاین

چرا نباید از سرمایه دکتر نوبخت برای گیلان استفاده کنیم؟

اختصاصی/خزرآنلاین : شاپور مرحبا، سال ۱۳۳۶ در خانواده ای مذهبی در شهرستان آستارا متولد شد. وی نماینده این شهرستان در ادوار چهارم، پنجم و هفتم در مجلس شورای اسلامی بوده است.

حاج مرحبا

شهردار شهرهای لشت نشاء و رضوانشهر، مشاور امنیتی و انتظامی وزیر کشور، مشاور وزرای بازرگانی، کشاورزی و جهاد سازندگی، نایب رئیس کمیسیون های امور اجتماعی، بازرگانی و توزیع و منطقه تجاری و صنعتی آزاد آستارا در مجلس شورای اسلامی و دهها عنوان رسمی کشوری و دولتی از جمله مواردی است که در کارنامه حاج شاپور مرحبا به چشم می خورد.

وی عضو هیات مدیره سازمان هدفمندسازی یارانه ها بوده که چندی پیش از این پست استعفا داد، شنیده می شود که وی قصد حضور در انتخابات آتی مجلس را دارد.

گفتگوی این نماینده ادواری مجلس شورای اسلامی با تحریریه خزرآنلاین را بخوانید؛

* اگر کسی مسئولیتی را قبول کند و در آن حد نباشد به خدا و رسول خدا خیانت کرده است

بنده در مدت نمایندگی خود توانسته ام آنچه که در توان داشته ام در طبق اخلاص %۸;۱_۸ر خدمت مردم بگذارم و تقریبا مرحبا و خانواده مرحبا بین مردم آستارا شناسنامه است و همه بر روی ما شناخت دارند. ولی متاسفانه عده ای هستند در جامعه ما که جایی برای خود نمی توانند پیدا کنند و مقبولیت اجتماعی ندارند ،سعی کردند در طول این ۳۰ سال با اقسام تهمت ها، توهین و افترا بقیه را تخریب کنند.

بنده انتظار دارم که اجازه ندهند انسانهای خالص و مومن را با تهمت ، افترا و توهین از مسیر خارج کنند. همچنانکه در قرآن شدیدتر از ربا چیزی نمی بینیم یعنی اعلام جنگ در برابر خدا، پیغمبر اسلام مدیریت را در این حد قرار داده است، اگر کسی قبول مسئولیتی را کند و در آن حد نباشد به خدا و رسول او خیانت کرده است. بنابراین قبول مسئولیتها در اسلام بسیار مهم است.

* زمانی که نماینده بودم در مجلس یک کمیسیونی به نام منطقه آزاد آستارا ایجاد شد

بنده از زمانی که نماینده شدم، این ادعا را می توانم کنم که ۳۶ سال از انقلاب گذشته که ۱۲ سال ما نماینده بودیم و ۲۴ سال آقایان، ما در این مدت کاری انجام نداده ایم، شما در این مدت ۲۴ سال چه کار کرده اید برای مردم آستارا؟

امروزه مشکلات معیشتی، اقتصاد، اشتغال شهر، از عمده مشکلات آستارا می باشد، تنها رگه حیاتی اقتصادی آستارا گمرک بود که به آن شرایط در آمده است. گمرک آستارا در زمان من از نظر صادرات چمدانی مقام اول را در کشور داشت و از نظر ترانزیت مقام سوم. اما اکنون این را به صفر رسانده اند.

امروز مشکلات زیادی در معیشت مردم، اقتصاد شهر ما، اشتغال و پروژه های عمرانی و گردشگری وجود دارد و تقریبا همه چیز نابود شده است. باید یک اولویت خاصی به این قضیه داده شود، البته ما توانایی این را داریم که انشالا بعد از ورود اقدامات لازم را انجام دهیم.

در زمان ما با منطقه ویژه اقتصادی موافقت شده بود که بعد از آن رها شد یعنی در دوره ششم که بنده انتخاب نشدم این طرح پیگیری نشد و در این زمینه انزلی از ما پیشی گرفت و زودتر به این مهم دست یافت. در صورتی که در مجلس یک کمیسیونی به نام منطقه آزاد آستارا ایجاد شده بود که اصلا شما در عمر مجلس نمی توانید مشاهده کنید که به نام شهری یک کمسیون در مجلس ایجاد شود.

اسم آستارا در بودجه کل کشور آمده است یعنی بنده توانستم پیشنهادی را بدهم که بندر آستارا، را در بودجه کل کشور در مجلس به تصویب برسانم که کار بسیار بزرگی بود.(در زمان من با پیشنهادی که به مجلس ارایه کردم توانستم برای بندر آستارا بودجه ای اختصاص دهم).

تمام آنچه را که در دوران ما تبدیل به مصوبه شده بود را بعد از من رها کرده و انجام نداده اند و ما نسبت به قبل عقب گرد داشته ایم در شهرستان آستارا. اقتصاد آستارا مرده است، اشتغال به یک وضعیت اسفبار تبدیل شده است، همچنین وضعیت معیشت مردم، توریسم و … به هر نقطه که شما نگاه کنید آستارا دچار مشکل است.

* اولین فردی که در مجلس با استانی شدن انتخابات مخالفت کرد، من بودم

در مورد استانی شدن که قبلا در دوره هفتم نمایندگان مطرح کردند بنده به عنوان اولین مخالف استانی شدن صحبت کردم و این طرح در آن موقع رای نیاورد.

روح قانون “عدالت” است. دلایل بنده برای مخالفت با طرح استانی شدن به این شرح است:

۱٫ مشارکت مردم کم خواهد شد.

۲٫ حق شهرهای کوچک ضایع خواهد شد.

۳٫ سردرگمی مردم برای بیان طلب خود اینکه به کجا و چه کسی مراجعه کنند.
۴٫ هزینه انتخابات بالا خواهد رفت (چون نماینده مجبور می شود در کل استان پوستر و بنر تبلیغاتی خود را بزند و طبعا کسانی در انتخابات موفق می شوند که پول بیشتری داشته باشند.

استانی شدن انتخابات بیشتر به نفع ما نمایندگانی است که مردم در کل استان و در سطح کشور می شناسند و بر روی ما شناخت دارند. بنده هیچ مشکلی با استانی شدن انتخابات ندارم و اگر انتخابات استانی بود یکی از کاندیداهای اصلی رای استان را بنده کسب می کردم چون مردم شریف و بزرگوار استان من را می شناسند. اما کسی که میخواهد تازه وارد صحنه سیاسی انتخابات بشود آیا حق این فرد ضایع نمی شود؟ این فرد تازه وارد چگونه میخواهد خودش را در سطح استان مطرح کند؟ به نظر من این حق کشی و بی عدالتی است. قانون باید زمینه را برای همه فراهم کند تا همه بتوانند در این عرصه حضور پیدا کنند.

این انتخابات نیازمند حضور جدی از سر مسئولیت است. از این روی همه احزاب سیاسی و تشکل های مردمی از اعتبار خودشان برای تشویق مردم به شرکت در انتخابات استفاده کنند زیرا انتخابات حیثیت ملی کشور است.

راه صحیح را در شرایط کنونی پیروی از رهبری و پرهیز از سنگ اندازی های سیاسی می دانم و معتقدم انتخابات میوه شیرین انقلاب است و نباید آن را در کام مردم تلخ کرد لذا در شرایط فعلی باید تلاش کنیم با همدلی و همزبانی که شعار امسال رهبر انقلاب نیز هست با تبعیت از مرجعیت معزز در مقابل دشمنان خارجی بایستیم.

چرا نباید از سرمایه دکتر نوبخت برای گیلان استفاده کنیم؟

وجود هیأت دولت در هر مکانی می تواند منشاء خیر و برکت باشد. انشالا که وعده هایی که آقای رییس جمهور دادند در سفر به گیلان، تحقق پیدا کند.

دکتر نوبخت با توجه به سابقه و تجربه ای که دارد یک سرمایه است برای گیلان و چرا ما نباید از این سرمایه استفاده کنیم؟
در مقابل استانهای دیگر که سهم بیشتری در دولت داشتند،ما انتظار بیشتری از آقای نوبخت داریم و هیچ وقت از این سرمایه خودمان دست بردار نیستیم.

دولت یازدهم در انتخاب معاونین پارلمانی خوب عمل کرد

رابطه دولت و مجلس را معاونت پارلمانی ها معمولا تنظیم می کنند. بنده به چند مورد از معاونت پارلمانی نمره بالا می دهم ولی بعضی ها روحیه معاونت پارلمانی و تنظیم رابطه دولت و مجلس را ندارند و نبایستی این افراد را برگزید.

اگر دولت معاون پارلمانی را درست انتخاب کند می تواند رابطه دولت و مجلس را خوب تنظیم کند، که در این زمینه دولت یازدهم، خوب عمل کرده است.

بهترین قضاوت کنندگان عملکرد نمایندگان مردم هستند

مجلس محل کسب تجربه و اکابر نیست، مهم این است که افراد منتخب ملت، کاردان باشند، اگر مجلس با حضور مردم افراد کارآمد شکل بگیرد قطعاً به نفع کشور خواهد بود. آنهایی فعالیت نمایندگان این دوره را مشاهده کرده اند و بهتر می توانند نظر بدهند و این مردم هستند که در انتخابات ۷ اسفند مشخص میکنند کدام نماینده خوب کار کرده است یا نه.

* طی ۳ دوره نمایندگی زحمات زیادی برای آستارا کشیدم

چون من بزرگ شده سپاه هستم و در سپاه به سن تکلیف قانونی رسیدیم و بیشترین دوران جوانی ما هم در جنگ وسپاه گذراندیم، همواره یک خط مشی را انتخاب کرده ایم و آن خط مشی ما این است که از بزرگ خودمان اطاعت می کنیم. اساس اسلام و ریشه اسلام در ولایت است. ما تمام کارها و وظایفمان را با تکیه کردن به همین موضوع انجام می دهیم و سعی می کنیم حرمت مردم را حفظ کنیم.

در ۳ دوری که من نماینده مردم بودم به جرات میتوانم بگویم یک مخالف من را نمی توانید پیدا کنید که بیاید رو در رویه من و بگوید این بی ادبی را شما به من کرده اید، در این ۳ دوره ما حتی به مخالف خودمان هم بی ادبی نکرده ایم. به نظر من گناه، گناه است چه در چپ اتفاق بی افتد و چه در راست، همچنین خلاف.

باید وظیفه ای که بر دوش ما گذاشته می شود را به درستی انجام دهیم و خودمان این مملکت را بسازیم زیرا از بیرون مملکت مارا درست نخواهند کرد. باید در کنار هم ، دست در دست هم و برادروار کارها را پیش ببریم و به نظر من چپ و راست مانند ۲ بال هستند که باید با هم هماهنگ باشند و اگر ناهماهنگ باهم کار کنند موفقیتی برای کشور حاصل نخواهد شد.

من زحمات زیادی را برای آستارا کشیدم، قصد دارم نمایشگاهی را برپا کنم و در آن اسناد ومدارک و کارهایی که من در آن ۳ دوره انجام دادم را به نمایش بگذارم تا مردم بیایند و ببینند چه فعالیت های بی سابقه ای در آن موقع انجام داده ام. ۳۲ اداره را به آستارا آوردیم که که تا قبل از آن وجود نداشت،بعد از تهران، اولین شهر در استان گیلان که بانک توسعه صادرات ۴ طبقه ای در آن تاسیس شد، شهرستان آستارا بود و کل استان روزانه پولشان را به شهرستان آستارا می فرستادند، در زمان بنده. کارمندان بانک ملی در زمان من یک میلیون وچهارصد هزار تومن پاداش میگرفتند در حالی که الان سی تومن هم نمی توانند بگیرند. تمام روستاها را برق وگازرسانی کردیم و…

* بنده بنیانگذار راه آهن در استان گیلان هستم

در اینجا صراحتاً اعلام میکنم بنده پدر راه آهن در استان گیلان هستم یعنی بنیانگذار راه آهن برای اولین بار در استان بنده هستم، اسناد مربوطه موجود و در آن کاملا مشخص است و این آقایانی که الان در باره راه آهن تصمیم گیری میکنند اصلا آن موقع نمی دانستند راه آهن چه چیزی است، همزمان ۲۷ مدرسه ساختم که در سطح استان نمی توانید همچین موردی را ببینید و همچنین در زمینه موبایل که تا قبل از بنده نمی دانستند اصلا موبایل چیست ، بنده نامه نوشتم و موبایل را برای استان گیلان از مخابرات درخواست کردم و دیگر کارها و اقدامات مفید مانند راه اندازی تله کابین و …

متاسفانه نگذاشتند تکمیل کنیم این مسیر پیشرفت را. هر مدیر یک برنامه دارد کوتاه مدت،میان مدت و بلند مدت ومتاسفانه نگذاشتند به طور کامل برنامه مان را پیاده کنیم. اما اسناد و مدارک موجود نشان دهنده تلاشهای ما است.

* در دوره نمایندگی من استاندار گیلان هر ۱۵ روز یک بار در آستارا حضور پیدا می کرد

بنده اولین بار است که در رسانه این اقداماتی که در گذشته انجام داده ایم را می گویم، دوست نداشتم این کار صورت بگیرد اما متاسفانه جامعه به شکلی است که باید این تلاش ها گفته شود تا مردم در جریان بیشتر قرار بگیرند. در زمان من ۳ بار رییس جمهور به شهرستان آستارا آمد همچنین استاندار گیلان هر ۱۵ روز یک بار(در جمع ۷۱ بار) در آستارا حضور پیدا میکرد، تمام مقامات مملکت از جمله رییس مجلس و … همه را به شهرستان آستارا آوردیم برای پیشرفت هرچه سریع تر شهرستان آستارا.

اقتصاد ما در حال حاضر مشکلاتی دارد که بهبود آن مستلزم تغییر رویکرد و بهره گیری از سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلغی از سوی مقام معظم رهبری می باشد. مشکل دیگر اقتصاد ما این می باشد که اقتصاد ما اقتصادی نیست که مردم در آن حضور داشته باشند که این بحث از مدتها قبل در کشور مطرح بوده و سیاست های اصل ۴۴ هم بخاطر آن تدوین شده است که بخوبی اجرایی نشده است.

در شرایط فعلی استراتژی معقول برای شکوفایی اقتصاد کشور، رونق و تولید داخلی است. اما ایجاد پیش شرط هایی لازم است. به نظر بنده به کمیسیون های مجلس هم توصیه می شود که از نهاد های مردمی و تخصصی در کارها استفاده کنند. در تکمیل مسائل اقتصادی، فرهنگ دینی می تواند ما را به سر منزل مقصود برساند، لذا باید ثقل کار ما این باشد که فرهنگ دینی در کشور توسعه یابد.

منبع : http://www.khazaronline.com